pátek 28. srpna 2015

Superpotravina - chia semínka

Jednou z dnešních superpotravin jsou mimo jiné také chia semínka.



Co to ale chia semínka jsou?
Chia jsou drobná semínka šalvěje hispánské (Salvia hispancia) z čeledi hluchavkovitých. Chia pochází ze Střední Ameriky a v dobách Aztéků patřila spolu s kukuřicí, fazolemi a amarantem mezi základní kameny jídelníčku tehdejších obyvatel. Chia semínkům se přezdívalo také „potrava běžců“, protože dokáže poskytnout energii a výdrž pro extrémní fyzické výkony.
Jedním z hlavních přínosů těchto semínek je vysoký obsah vlákniny, bílkovin a nenasycených mastných kyselin omega 3. Tyto esenciální mastné kyseliny si tělo nedokáže samo vytvořit a je tedy potřeba zajistit kvalitní přísun prostřednictvím pestré stravy. Omega 3 mastné kyseliny hrají pro naše zdraví důležitou roli, například:

  • jsou silnými antioxidanty
  • mají protizánětlivý a protirevmatický účinek
  • zlepšují paměť a koncentraci
  • mají blahodárný vliv na srdce a cévy, buněčné stěny, nervy a imunitu
  • snižují hladinu LDL cholesterolu a triglyceridů v krvi

Nezanedbatelný je také obsah vápníku, železa, manganu, fosforu, a zinku. Z vitamínů pak především vitamíny skupiny B, a dále A, C či E.
Chia semínka vynikají svým hydrofilním charakterem – jsou schopná vázat vodu až do desetinásobku svého objemu, čímž vytvářejí hustý gel. Nedávné studie potvrdily, že tento gel může pozitivně ovlivňovat proces trávení a zpomalovat přeměnu sacharidů na jednoduché cukry. Energie přijímána potravou se tak uvolňuje postupně a je tělem mnohem účelněji využita. Semínka lze tedy také doporučit při redukčních dietách a cukrovce.
Chia semínka by se měla konzumovat namočená, protože se z nich látky uvolňují především až ve vodě. 

Chia semínka můžete použít skoro do všeho - můžete je zamíchat do smoothie, těsta na chleba, nasypat si je do salátu (zvlášť potom naklíčená chia semena jsou skvělá do salátů), zkrátka fantazii se meze nekladou. Díky tomu, že při kontaktu s vodou vytvoří hustý gel, se dají používat na spojování a zahuštění, můžete jimi nahradit vejce. 
Chia semínka jsou vhodná pro kohokoli včetně dětí a kojících žen. Je skvělým doplňkem stravy pro vegetariány a vegany, sportovce, diabetiky, lidi alergické na lepek, při redukčních dietách a při zvýšeném psychickém a fyzickém vypětí.


Chia semínka zakoupíte hlavně ve zdravých výživách, poslední dobou na ně však už můžeme natrefit i v normálních obchodech. Cena za kilogram se pohybuje okolo 300-400 Kč, menší pytlíčky pořídíte za asi 60 Kč, záleží ovšem na značce a kvalitě. 

Jíte chia semínka? V jaké formě je konzumujete nejradši? 

Žádné komentáře:

Okomentovat